فهرست

واحد کتابخانه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

معرفی کتابخانه بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شفیع زاده امیرکلا

مقدمه :

کتابخانه بیمارستانی به کتابخانه ای گفته می شود که در بیمارستانها و دیگر مراکز بهداشتی ایجاد می گردد و هدف آن اشاعه اطلاعات زیست پزشکی و بالینی برای اهل حرفه پزشکی مانند پزشکان ، پرستاران ،تکنسین های آزمایشگاهی و رادیولوژی، پیراپزشکان و مدیران بیمارستان هاست.

وظایف:

کتابخانه بیمارستانی عهده دار ارائه خدمات اطلاع رسانی دانش مدار در زمینه علوم پزشکی و بهداشتی است.

کتابخانه بیمارستانی باید بتواند اطلاعاتی را که متخصصان علوم پزشکی در طبابت بالینی هر روزه به آن نیاز دارند فراهم سازد و پاسخگوی سوالات آنها در زمینه اطلاعات پزشکی باشد.

کتابداران کتابخانه های بیمارستانی خدمات متنوعی ارائه میکنند و گاه نقش مختلفی چون مدیر، کتابدار بالینی- کتابدار اطلاع رسانی و... را برعهده دارند.

کتابدار بیمارستان کودکان امیر کلا :

منیژه امامی- کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت کتابخانه های دانشگاهی با 23 سال سابقه کار در کتابخانه  بیمارستان امیرکلا

 

خدمات :

انجمن کتابخانه های پزشکی در امریکا 19 خدمت مهم را برای کتابخانه های بیمارستانی توصیه کرده است. کل این خدمات بر اساس کارکردشان به پنج دسته تقسیم می شود:

 

  • خدمات فنی
  • خدمات اطلاع رسانی و مرجع
  • خدمات آموزشی برای دانشجویان پزشکی و کاربران خدمات بیمارستانی و بیماران
  • خدمات اداری و مدیریتی
  • خدمات اینترنتی و پایگاه اطلاعاتیکتابخانه بیمارستان فوق تخصصی کودکان شفیع زاده امیرکلا نیز تلاش دارد تا وظایف خود را در راستای این اهداف به انجام برساند. 
  • تاریخچه کتابخانه بیمارستان کودکان شفیع زاده امیرکلا:

    کتابخانه بیمارستان امیرکلا عملا از سال 1376 با حضور کارشناس کتابداری  با اتاقی مجزا شروع به فعالیت نمود. (ایجاد کتابخانه از سال 1376)

    از آبان 1385 کتابخانه به محل کنونی تغییر مکان داد.

    خریداری و سفارش کتب مورد نیاز اساتید- سازماندهی کتابها و منابع- سفارش مجلات فارسی- درخواست مجلات لاتین مورد نیاز کتابخانه بیمارستان- تهیه نرم افزار کتابداری (پویا) پارس آذرخش و ورود اطلاعات و منابع موجود در کتابخانه در نرم افزار پویا می باشد.

  • کتابخانه بیمارستان امیرکلا عملا از سال 1376 با حضور کارشناس کتابداری با اتاقی مجزا شروع به فعالیت نمود. (ایجاد کتابخانه از سال 1376)خریداری و سفارش کتب مورد نیاز اساتید- سازماندهی کتابها و منابع- سفارش مجلات فارسی- درخواست مجلات لاتین مورد نیاز کتابخانه بیمارستان- تهیه نرم افزار کتابداری (پویا) پارس آذرخش و ورود اطلاعات و منابع موجود در کتابخانه در نرم افزار پویا می باشد.

"اولین کتابخانه بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی بابل که به رایانه و برنامه کتابداری پارس آذرخش مجهز شد و امانت وسازماندهی کتاب از طریق رایانه انجام گرفت.

"اکنون پورتال کتابخانه دیجیتال تحت وب آذرخش که بصورت متمرکزدر سطح کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشد.ساختمان کتابخانه به مساحت 130 متر مربع است .  کادر آموزشی و اساتید متخصص و فوق تخصص دستیاران فوق تخصص نوزادانکارکنان دانشگاه و بیمارستان کلیه مراجعان به کتابخانه می توانند با عضویت در یکی از کتابخانه های دانشگاه مجهز به نرم افزار کتابخانه ای (پورتال تحت وب آذرخش) از منابع کتابخانه استفاده نمایند

 

مراجعه کنندگان به کتابخانه بیمارستان کودکان:

کادر آموزشی و اساتید متخصص و فوق تخصص

دستیاران تخصصی کودکان

دستیاران فوق تخصص نوزادان

دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی و تحصیلات تکمیلی

کارکنان دانشگاه و بیمارستان

مراجعان از سایر دانشگاه ها

عضویت:

کلیه مراجعان به کتابخانه می توانند با عضویت در  یکی از کتابخانه های دانشگاه  مجهز به نرم افزار کتابخانه ای (پورتال تحت وب آذرخش) از منابع کتابخانه استفاده نمایند.

موضوعات کتابخانه:

جدیدترین عناوین کتاب در زمینه:

تخصصی کودکان و فوق تخصصی  گوارش کودکان- تغذیه کودکان و نوزادان- کلیه و مجاری ادرای در کودکان- بیماریهای دستگاه عصبی کودکان- بیماری های قلبی و عروقی– دستگاه تنفس- آسم و آلرژی اطفال- جراحی های کودکان- بیماری های غدد و بیماری های متابولیک کودکان- بیماری های عفونی- بیماری های خون وانکولوژی- بیماری های نوزادان و فوق تخصصی نوزادان- رادیولوژی و سونوگرافی در کودکان و نوزادان- رشد و نمو کودکان و کتابهای  اطلس رنگی از بیماری های کودکان و نوزادان ... می باشد

کلیه کتب طب داخلی..

 و همچنین جدیدترین عناوین کتب مامایی پرستاری و پرستاری تحصیلات تکمیلی- رادیولوژی و علوم آزمایشگاهی را داراست.

کلیه پایان نامه های نوشته شده  مربوط به موضوعات کودکان و نوزادان ...

 

عناوین مجلات لاتین کتابخانه:

  • Journal of Pediatrics
  • Clinics in Perinatology
  • Seminar in Fetal & Neonatal Medicine                                                                                                                              

 

    1. مجلات فوق بصورت چاپی هستند
  • Pediatric Cardiology
  • Journal of Pediatric Surgery
  • Pediatric Cardiology
  • Pediatric Infectious Diseases Journal
  • Hournal of Child Neurology
  • Annals of Allergy, Asthema & Immunology
  • Journal of Pediatric Hematology & Oncology

 

 

مجلات فوق  بصورت CD  در کتابخانه موجود هستند.

CD های کتب ومجلات کودکان که برای مراجعین کپی خواهد شد.

 

 هفته نامه پزشکی و روزنامه سپید ، دیابت گابریک ازجراید کتابخانه هستند.

تعداد کتب امانتی:

اساتید محترم 10 جلد

دستیاران تخصصی وفوق تخصصی  10 جلد

دانشجویان 6 جلد

کارکنان 6 جلد

مدت زمان امانت 15 روز  میباشد و بر حسب شرایط و با صلاحدید مسئول کتابخانه قابل تغییر می باشد.

تعداد کتب امانتی با صلاحدید مسئول کتابخانه قابل تغییر است.

 

قوانین و مقررات کتابخانه:

 

  • کلیه افراد : اساتید محترم – اعضار هیئت علمی- دانشجویان و کارکنان بیمارستان اعم از (طرحی- قراردادی و رسمی) شرایط لازم جهت عضویت در کتابخانه بیمارستان را دارند. و در صورت مراجعه و ثبت نام در پورتال کتابخانه دانشگاه عضو کتابخانه محسوب میشوند.
  • رعایت مقررات امانت و برگشت کتاب توسط مراجعه کنندگان الزامی است.
  • مراجعین از سایر دانشگاهها با ارائه کارت شناسایی معتبر می توانند از خدمات کتابخانه بهره مند گردند.

جبران خسارت:

چنانچه امانت گیرنده منابع امانت گرفته شده از کتابخانه را مفقود نماید موظف به تهیه و تحویل اصل آن می باشد.

رعایت نظم در کتابخانه:

رعایت نظم و مقررات از اصول پذیرفته شده هر اجتماعی است با رعایت نظم و مقررات زمینه مناسبی برای ایجاد ارتباط سالم و پاسخگویی به نیاز های متفاوت افراد فراهم می شود.

 

  • در کتابخانه علاوه بر امانت و گردش مواد وجین مجموعه (خارج کردن کتابهای مستعمل و تاریخ گذشته که مورد استفاده قرار نمی گیرند و یا ویرایش جدید آن خریداری شده است) به طور سالانه (اسفند) انجام می گیرد.
  •  
  • سالن مطالعه در کنار مخزن کتابخانه بصورت شبانه روزی می باشد.

کتابخانه به آتش نشانی هوشمند مجهز می باشد.

تسویه حساب:

 بعد از تحویل کلیه کتب امانت گرفته شده و ارائه فرم، تسویه حساب معتبر می باشد.                       

دفتر نقطه نظرات دانشجویان و مراجعین به کتابخانه جهت درج نظرات و انتقادات و پیشنهادات                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                شان در نظر گرفته شده و هر ساله به همراه گزارش کار سالانه کتابخانه به ریاست و مدیریت بیمارستان جهت مطالعه ارائه می شود.

 

ساعات کار کتابخانه:

شنبه تا چهارشنبه ساعت 7:30 الی 14

پنج شنبه ها ساعت 7:30 الی 13

تماس با کتابخانه:

32354951-3

  داخلی 151